Prospecting Digital Health Courses in Brazil

Authors

  • Luzineide de Jesus Bezerra Modesto Universidade Federal de Goiás
  • Cláudia Alfaia Pureza Oliveira Universidade Federal de Goiás
  • Juliano de Souza Gaspar Universidade Federal de Goiás
  • Aline Ferlini Universidade Federal de Minas Gerais
  • Andréia Cristina de Souza Coordenação Geral de Inovação e Informática em Saúde (CGIIS /DATASUS/SE/MS)
  • Robson Willian de Melo Matos Coordenação Geral de Inovação e Informática em Saúde (CGIIS /DATASUS/SE/MS)
  • Thais Lucena de Oliveira Coordenação Geral de Inovação e Informática em Saúde (CGIIS /DATASUS/SE/MS)
  • Gabriella Nunes Neves Coordenação Geral de Inovação e Informática em Saúde (CGIIS /DATASUS/SE/MS)
  • Juliana Pereira de Souza Zinader Coordenação Geral de Inovação e Informática em Saúde (CGIIS /DATASUS/SE/MS)
  • Renata Dutra Braga Universidade Federal de Goiás
  • Silvana de Lima Vieira dos Santos Universidade Federal de Goiás

DOI:

https://doi.org/10.59681/2175-4411.v15.iEspecial.2023.1098

Keywords:

telemedicine, education, information technology

Abstract

Introduction: Among the 7 (seven) priorities for the implementation of the Digital Health Vision, present in the document of the Digital Health Strategy for Brazil 2020-2028, priority 5 includes the Training and Qualification of Human Resources with an adequate profile to execute the Digital Health actions. Aim: To identify training and qualification offers in Health Informatics, as well as short courses and permanent and continuing education in Digital Health by public and private Higher Education Institutions and technical institutes in Brazil. Method: The searches were carried out in databases of scientific articles, government websites and Higher Education Institutions. Results: The actions offered by Higher Education Institutions related completely or partially to Digital Health were grouped into 25 short courses, 12 subjects, 5 undergraduate courses, 17 lato sensu postgraduate courses and 10 stricto sensu courses. Conclusion: It is necessary to standardize and improve the quality of Health Informatics courses offered in the country.

Author Biographies

Luzineide de Jesus Bezerra Modesto, Universidade Federal de Goiás

Especialização em Saúde Digital da Universidade Federal de Goiás (GO), Brasil.

Cláudia Alfaia Pureza Oliveira, Universidade Federal de Goiás

Especialização em Saúde Digital da Universidade Federal de Goiás (GO), Brasil.

Juliano de Souza Gaspar, Universidade Federal de Goiás

Especialização em Saúde Digital da Universidade Federal de Goiás (GO), Brasil. Faculdade de Medicina da Universidade Federal de Minas Gerais, BH, (MG), Brasil.

Aline Ferlini, Universidade Federal de Minas Gerais

Faculdade de Medicina da Universidade Federal de Minas Gerais, BH, (MG), Brasil.

Andréia Cristina de Souza, Coordenação Geral de Inovação e Informática em Saúde (CGIIS /DATASUS/SE/MS)

Coordenação Geral de Inovação e Informática em Saúde (CGIIS /DATASUS/SE/MS) - Brasília,(DF), Brasil.

Robson Willian de Melo Matos, Coordenação Geral de Inovação e Informática em Saúde (CGIIS /DATASUS/SE/MS)

Coordenação Geral de Inovação e Informática em Saúde (CGIIS /DATASUS/SE/MS) - Brasília,(DF), Brasil.

Thais Lucena de Oliveira, Coordenação Geral de Inovação e Informática em Saúde (CGIIS /DATASUS/SE/MS)

Coordenação Geral de Inovação e Informática em Saúde (CGIIS /DATASUS/SE/MS) - Brasília,(DF), Brasil.

Gabriella Nunes Neves, Coordenação Geral de Inovação e Informática em Saúde (CGIIS /DATASUS/SE/MS)

Coordenação Geral de Inovação e Informática em Saúde (CGIIS /DATASUS/SE/MS) - Brasília,(DF), Brasil.

Juliana Pereira de Souza Zinader, Coordenação Geral de Inovação e Informática em Saúde (CGIIS /DATASUS/SE/MS)

Coordenação Geral de Inovação e Informática em Saúde (CGIIS /DATASUS/SE/MS) - Brasília,(DF), Brasil.

Renata Dutra Braga, Universidade Federal de Goiás

Especialização em Saúde Digital da Universidade Federal de Goiás (GO), Brasil.

Silvana de Lima Vieira dos Santos, Universidade Federal de Goiás

Especialização em Saúde Digital da Universidade Federal de Goiás (GO), Brasil.

References

Brasil. Estratégia de Saúde Digital para o Brasil 2020-2028 [Internet]. 1o ed. Brasília: Ministério da Saúde; 2020. Disponível em: https://bvsms.saude.gov.br/bvs/publicacoes/estrategia_saude_digital_Brasil.pdf

World Health Organization. Global strategy on digital health 2020-2025 [Internet]. Geneva: World Health Organization; 2021 [citado 24 de junho de 2022]. 44 p. Disponível em: https://apps.who.int/iris/handle/10665/344249

Brasil. Portaria GM/MS No 1.768, de 30 de julho de 2021 - Dispõe sobre a Política Nacional de Informação e Informática em Saúde (PNIIS) [Internet]. Ministério da Saúde; 2021 [citado 13 de maio de 2022]. Disponível em: https://www.in.gov.br/en/web/dou/-/portaria-gm/ms-n-1.768-de-30-de-julho-de-2021-335472332

Zara (org. ) AL de SA, Lucena (org. ) FN de, Ribeiro-Rotta (org. ) RF, Braga (org. ) RD, Amaral (org. ) RG, Pedrosa (org. ) SM, et al. Trajetória da saúde digital no Brasil [Internet]. Cegraf UFG; 2021 [citado 8 de setembro de 2022]. Disponível em: http://repositorio.bc.ufg.br/handle/ri/19727

Brasil. 1o Relatório de Monitoramento e Avaliação da Estratégia de Saúde Digital para o Brasil 2020-2028 [Internet]. 1o ed. Brasília: Ministério da Saúde; 2021. Disponível em: https://bvsms.saude.gov.br/bvs/publicacoes/relatorio_monitoramento_estrategia_saude_digital.pdf

CONEP. Resolução No 510, de 07 de abril de 2016. [Internet]. CONEP; 2016 [citado 12 de setembro de 2021]. Disponível em: http://conselho.saude.gov.br/resolucoes/2016/Reso510.pdf

Plataforma Sucupira [Internet]. [citado 11 de novembro de 2022]. Disponível em: https://sucupira.capes.gov.br/sucupira/public/consultas/coleta/programa/quantitativos/quantitativoRegiao.jsf

CONASEMS. SUS oferece microcursos do Programa Educacional em Saúde Digital - CONASEMS [Internet]. 2021 [citado 8 de setembro de 2022]. Disponível em: https://www.conasems.org.br/sus-oferece-microcursos-do-programa-educacional-em-saude-digital/

Colicchio TK. Introdução à Informática em Saúde - Fundamentos, Aplicações e Lições Aprendidas com a Informatização do Sistema de Saúde Americano. 1a edição. Artmed; 2020.

Hers W, Biagioli F, Scholl G, Mohan V, Kassakian S, Kerns S. Das competências à competência: modelo, abordagem e lições aprendidas com a implementação de um currículo de informática clínica para estudantes de medicina. Amsterdã: Elsevier; 2017.

Walpole S, Banerjee A, Taylor P. Health informatics in UK medical education: a survey of current practice. Future Healthc J. junho de 2017;4(Suppl 2):s24.

Ammenwerth E, Rigby M. Evidence-Based Health Informatics: Promoting Safety and Efficiency Through Scientific Methods and Ethical Policy. IOS Press; 2016. 388 p.

UFG. Pós-Graduação Lato Sensu em Saúde Digital da Universidade Federal de Goiás (UFG) [Internet]. [citado 8 de setembro de 2022]. Disponível em: https://especializacao.cgis.ufg.br/p/home

Published

2023-07-20

How to Cite

Modesto, L. de J. B., Oliveira, C. A. P., Gaspar, J. de S., Ferlini, A., Souza, A. C. de, Matos, R. W. de M., … Santos, S. de L. V. dos. (2023). Prospecting Digital Health Courses in Brazil. Journal of Health Informatics, 15(Especial). https://doi.org/10.59681/2175-4411.v15.iEspecial.2023.1098

Similar Articles

<< < 6 7 8 9 10 

You may also start an advanced similarity search for this article.

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>