Usability evaluation of a virtual learning environment with healthcare professionals

Authors

  • Roberta Barbosa de Souza Universidade Federal de Pernambuco
  • Nara Mirana Portela Universidade Federal de Pernambuco
  • Amadeu Sá de Campos Filho Universidade Federal de Pernambuco

DOI:

https://doi.org/10.59681/2175-4411.v16.iEspecial.2024.1257

Keywords:

Health Personnel, Distance Education, Usability Testing

Abstract

Objective: To evaluate the usability of a virtual learning environment in the training and development of health professionals. Methodology: Primary, observational, cross-sectional study with a quantitative and qualitative approach through a case study. The research was divided into two phases: in the first phase, the profile and digital skills of health professionals were mapped, and in the next stage, the usability test was carried out on the distance learning platform. Results: The results revealed a good acceptance by agents with the platform, with an efficiency rate of 0.56, effectiveness 0.95, and satisfaction 0.82. The overall usability value was 75 points, which characterizes good usability. Conclusion: The platform's usability evaluation allowed us to observe satisfactory aspects, in addition, it was possible to detect points where the platform could be improved, such as, for example, an interface with less information, thus ensuring that its use is easier and intuitive.

References

Vieira VBR, Teo CRPA. O ensino a distância na formação em saúde. Revista de Educação Popular [Internet]. 18 de junho de 2018 [citado 29 de janeiro de 2024];17(1):114–25. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/40013 DOI: https://doi.org/10.14393/REP-v17n12018-art07

BRASIL. Ministério da Saúde. Departamento de Saúde da Família - Desf / Secretaria de Atenção Primária à Saúde - SAPS. Estratégia Saúde da Família [Internet]. 2021 [citado 29 de janeiro de 2024]. Disponível em: https://www.gov.br/saude/pt-br/acesso-a-informacao/acoes-e-programas/estrategia-saude-da-familia

Abreu FDL, Zanin NB, Bissaco MAS, Silva AP da, Boschi SRM da S, Scardovelli TA, et al. Percepções dos Agentes Comunitários de Saúde sobre as Tecnologias de Informação e Comunicação na Atenção Primária à Saúde: uma Pesquisa Exploratória. Educação Hoje: reflexões críticas [Internet]. 26 de fevereiro de 2020 [citado 21 de janeiro de 2024];7(5):32–45. Disponível em: https://revista.unitins.br/index.php/humanidadeseinovacao/article/view/2720

Oliveira MG de, Sousa CM de, Vargas CRM de, Oliveira DM de, Lima M da G, Gussi MA. Educação a distância como recurso para capacitação de Agentes Comunitários de Saúde para intervenções preventivas relacionadas ao álcool e outras drogas. Revista Eletrônica de Comunicação, Informação & Inovação em Saúde [Internet]. 29 de março de 2019 [citado 29 de janeiro de 2024];13(1). Disponível em: https://www.reciis.icict.fiocruz.br/index.php/reciis/article/view/1593 DOI: https://doi.org/10.29397/reciis.v13i1.1593

Mozzaquatro PM, Medina RD. Avaliação do Ambiente Virtual de Aprendizagem Moodle sob diferentes visões: aspectos a considerar. Revista Novas Tecnologias na Educação [Internet]. 30 de junho de 2008 [citado 29 de janeiro de 2024];6(1). Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/renote/article/view/14508 DOI: https://doi.org/10.22456/1679-1916.14508

MOODLE. Moodle Docs 4.1 [Internet]. 2022 [citado 29 de janeiro de 2024]. Disponível em: https://docs.moodle.org/

Santos KF dos V, Juliana Rodrigues de Guizardi, Francini Lube Dutra, Evelyn de Britto. Desafios Relatados por Experiências pe Ensino p Distância na Educação Permanente em Saúde: Uma Revisão Integrativa. Em: GUIZARDI FL, DUTRA E de B, PASSOS MFD, organizadores. Em mar aberto: perspectivas e desafios para uso de tecnologias digitais na educação permanente da saúde [Internet]. Porto Alegre: Rede Unida; 2021. p. 73–113. Disponível em: https://editora.redeunida.org.br/project/em-mar-aberto-perspectivas-e-desafios-para-uso-de-tecnologias-digitais-na-educacao-permanente-da-saude/

Nielsen J. Usability Inspection Methods. Conference Companion on Human Factors in Computing Systems. Association for Computing Machinery; 1994. 413–414 p. DOI: https://doi.org/10.1145/259963.260531

ISO - 11. International Organization for Standardization. interaction – Part 11: Usability: Definitions and Concepts (ISO 9241-11:2018) [Internet]. 2018 [citado 29 de janeiro de 2024]. Disponível em: https://infostore.saiglobal.com/preview/is/en/2018/i.s.eniso9241-11-2018.pdf?sku=1980667

BROOKE J. SUS: a retrospective. J Usability Stud. 2013;8(2).

Tenório JM, Cohrs FM, Sdepanian VL, Torres Pisa I, De H, Marin F. Desenvolvimento e Avaliação de um Protocolo Eletrônico para Atendimento e Monitoramento do Paciente com Doença Celíaca. Revista de Informática Teórica e Aplicada [Internet]. 20 de março de 2011 [citado 29 de janeiro de 2024];17(2):210–20. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/rita/article/view/12119 DOI: https://doi.org/10.22456/2175-2745.12119

GARRETT JJ. The Elements of User Experience: User-Centered Design for the Web and Beyond. 2o ed. Pearson Education; 2011. 0–191 p.

Published

2024-11-19

How to Cite

de Souza, R. B., Portela, N. M., & de Campos Filho, A. S. (2024). Usability evaluation of a virtual learning environment with healthcare professionals. Journal of Health Informatics, 16(Especial). https://doi.org/10.59681/2175-4411.v16.iEspecial.2024.1257

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.

Most read articles by the same author(s)