Digital Health Specialization: DATASUS and University partnership for national Needs

Authors

  • Renata Dutra Braga Universidade Federal de Goiás
  • Rejane Faria Ribeiro-Rotta
  • Ana Laura de Sene Amâncio Zara Universidade Federal de Goiás
  • Sheila Mara Pedrosa Universidade Estadual de Goiás
  • Juliana Pereira de Souza-Zinader de Souza-Zinader Universidade Federal de Goiás
  • Fábio Nogueira de Lucena
  • Taciana Novo Kudo Universidade Federal de Goiás
  • Rita Goreti Amaral Universidade Federal de Goiás
  • Cândido Vieira Borges Junior Universidade Federal de Goiás
  • Silvana de Lima Vieira dos Santos Universidade Federal de Goiás

DOI:

https://doi.org/10.59681/2175-4411.v16.iEspecial.2024.1351

Keywords:

eHealth Strategies, Education, Graduate, Health informatics

Abstract

Objective: To share a collaborative experience on building a pedagogical project to qualify human resources in Digital Health at specialization level (PPDH). Methods: The pedagogical project was built in three steps: 1. Multidisciplinary discussion; 2. Project building; and 3. Approval process and didactic material development. Results: The PPDH was organized into four learning paths (Health, Informatics, Management and Digital Health) and six thematic areas (Fundamentals; Health Records; Management and Economics; Standards, Services, and Interoperability; Innovations and Trends; Final course assignment), covering 28 microcourses distributed over 450 working hours. The PPDH and teaching material went through several validation stages. Conclusion: The PPDH building has strengthened the reference core of teaching-service-society partnership for Information and Communication Technology in Health in the central region of Brazil.

Author Biographies

Renata Dutra Braga, Universidade Federal de Goiás

Professor(a) Doutor(a), Instituto de Informática, Universidade Federal de Goiás, Goiânia (GO), Brasil.

Rejane Faria Ribeiro-Rotta

Professora Doutora, Programa de Pós-graduação em Odontologia, Faculdade de Odontologia, Universidade Federal de Goiás, Goiânia (GO), Brasil.

Ana Laura de Sene Amâncio Zara, Universidade Federal de Goiás

Professora Doutora, Programa de Pós-graduação em Assistência e Avaliação em Saúde, Faculdade de Farmácia, Universidade Federal de Goiás, Goiânia (GO), Brasil.

Sheila Mara Pedrosa, Universidade Estadual de Goiás

Professora Doutora, Instituto Acadêmico de Ciências da Saúde e Biológicas, Curso de Enfermagem, Universidade Estadual de Goiás, Ceres (GO), Brasil.

Juliana Pereira de Souza-Zinader de Souza-Zinader, Universidade Federal de Goiás

Professor(a) Doutor(a), Instituto de Informática, Universidade Federal de Goiás, Goiânia (GO), Brasil.

Fábio Nogueira de Lucena

Professor(a) Doutor(a), Instituto de Informática, Universidade Federal de Goiás, Goiânia (GO), Brasil.

Taciana Novo Kudo, Universidade Federal de Goiás

Professor(a) Doutor(a), Instituto de Informática, Universidade Federal de Goiás, Goiânia (GO), Brasil.

Rita Goreti Amaral, Universidade Federal de Goiás

Professora Doutora, Faculdade de Farmácia, Universidade Federal de Goiás, Goiânia (GO), Brasil.

Cândido Vieira Borges Junior, Universidade Federal de Goiás

Professor Doutor, Faculdade de Administração, Ciências Contábeis e Ciências Econômicas, Universidade Federal de Goiás, Goiânia (GO), Brasil.

Silvana de Lima Vieira dos Santos, Universidade Federal de Goiás

Professora Doutora, Faculdade de Enfermagem, Universidade Federal de Goiás, Goiânia (GO), Brasil.

References

Brasil, Ministério da Saúde, Secretaria Executiva, Departamento de Informática do SUS. Estratégia de Saúde Digital para o Brasil 2020-2028. Brasília : Ministério da Saúde, 2020. 128 p. Disponível em: https://bvsms.saude.gov.br/bvs/publicacoes/estrategia_saude_digital_Brasil.pdf. Acesso em: 18 abr. 2024.

Brasil, Ministério da Saúde. Portaria GM/MS Nº 1.768, de 30 de julho de 2021. Altera o Anexo XLII da Portaria de Consolidação GM/MS nº 2, de 28 de setembro de 2017, para dispor sobre a Política Nacional de Informação e Informática em Saúde (PNIIS). Disponível em: https://www.in.gov.br/en/web/dou/-/portaria-gm/ms-n-1.768-de-30-de-julho-de-2021-335472332. Acesso em: 18 abr. 2024.

Jimenez G, Spinazze P, Matchar D, Huat GKC, van der Kleij RMJJ, Chavannes NH et al.. Digital health competencies for primary healthcare professionals: a scoping review. Int. J. Med. Inform. 2020;143:104260. Disponível em: https://doi.org/10.1016/j.ijmedinf.2020.104260. Acesso em: 18 abr. 2024. DOI: https://doi.org/10.1016/j.ijmedinf.2020.104260

Almalki M, Jamal A, Househ M, Alhefzi M. A multi-perspective approach to developing the Saudi Health Informatics Competency Framework. Int. J. Med. Inform. 2021;146:104362. Disponível em: https://doi.org/10.1016/j.ijmedinf.2020.104362. Acesso em: 18 abr. 2024. DOI: https://doi.org/10.1016/j.ijmedinf.2020.104362

Pote H, Rees A, Holloway-Biddle C, Griffith E. Workforce challenges in digital health implementation: how are clinical psychology training programmes developing digital competences? Digital Health. 2021;7:2055207620985396. Disponível em: https://doi.org/10.1177/2055207620985396. Acesso em: 18 abr. 2024. DOI: https://doi.org/10.1177/2055207620985396

Crisol-Moya E, Romero-López MA, Caurcel-Cara MJ. Active methodologies in higher education: perception and opinion as evaluated by professors and their students in the teaching-learning process. Front. Psychol. 2020:11:1703. Disponível em: https://doi.org/10.3389/fpsyg.2020.01703. Acesso em: 18 abr. 2024. DOI: https://doi.org/10.3389/fpsyg.2020.01703

Gagne JC, Park HK, Hall K, Woodward A, Yamane S, Kim SS. Microlearning in health professions education: scoping review. JMIR Med. Educ. 2019;5(2):e13997. Disponível em: https://doi.org/10.2196/13997. Acesso em: 18 abr. 2024. DOI: https://doi.org/10.2196/13997

Nonaka I, Toyama R. The knowledge-creating theory revisited: knowledge creation as a synthesizing process. Knowl. Manage. Res. Pract. 2003;1:2–10. Disponível em: https://doi.org/10.1057/palgrave.kmrp.8500001. Acesso em: 18 abr. 2024. DOI: https://doi.org/10.1057/palgrave.kmrp.8500001

Universidade Aberta do SUS (UNA-SUS) [Internet]. Disponível em: https://www.unasus.gov.br/. Acesso em: 18 abr. 2024.

Zara ALSA (org.) et al.. Trajetória da saúde digital no Brasil. Goiânia: Cegraf UFG, 2021. Disponível em: https://doi.org/10.5216/TRA.ebook.978-65-89504-89-4/2021. Acesso em: 18 abr. 2024. DOI: https://doi.org/10.5216/TRA.ebook.978-65-89504-89-4/2021

Zara ALSA (org.) et al.. Governança em saúde digital no mundo e no Brasil. Goiânia: Cegraf UFG, 2021. Disponível em: https://doi.org/10.5216/GOV.ebook.978-85-495-0361-9/2021. Acesso em: 18 abr. 2024. DOI: https://doi.org/10.5216/GOV.ebook.978-85-495-0361-9/2021

Published

2024-11-19

How to Cite

Braga, R. D., Ribeiro-Rotta, R. F., Zara, A. L. de S. A., Pedrosa, S. M., de Souza-Zinader, J. P. de S.-Z., de Lucena, F. N., … dos Santos, S. de L. V. (2024). Digital Health Specialization: DATASUS and University partnership for national Needs. Journal of Health Informatics, 16(Especial). https://doi.org/10.59681/2175-4411.v16.iEspecial.2024.1351

Similar Articles

<< < 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.

Most read articles by the same author(s)