Usability evaluation of a virtual learning environment with healthcare professionals
DOI:
https://doi.org/10.59681/2175-4411.v16.iEspecial.2024.1257Keywords:
Health Personnel, Distance Education, Usability TestingAbstract
Objective: To evaluate the usability of a virtual learning environment in the training and development of health professionals. Methodology: Primary, observational, cross-sectional study with a quantitative and qualitative approach through a case study. The research was divided into two phases: in the first phase, the profile and digital skills of health professionals were mapped, and in the next stage, the usability test was carried out on the distance learning platform. Results: The results revealed a good acceptance by agents with the platform, with an efficiency rate of 0.56, effectiveness 0.95, and satisfaction 0.82. The overall usability value was 75 points, which characterizes good usability. Conclusion: The platform's usability evaluation allowed us to observe satisfactory aspects, in addition, it was possible to detect points where the platform could be improved, such as, for example, an interface with less information, thus ensuring that its use is easier and intuitive.
References
Vieira VBR, Teo CRPA. O ensino a distância na formação em saúde. Revista de Educação Popular [Internet]. 18 de junho de 2018 [citado 29 de janeiro de 2024];17(1):114–25. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/40013
BRASIL. Ministério da Saúde. Departamento de Saúde da Família - Desf / Secretaria de Atenção Primária à Saúde - SAPS. Estratégia Saúde da Família [Internet]. 2021 [citado 29 de janeiro de 2024]. Disponível em: https://www.gov.br/saude/pt-br/acesso-a-informacao/acoes-e-programas/estrategia-saude-da-familia
Abreu FDL, Zanin NB, Bissaco MAS, Silva AP da, Boschi SRM da S, Scardovelli TA, et al. Percepções dos Agentes Comunitários de Saúde sobre as Tecnologias de Informação e Comunicação na Atenção Primária à Saúde: uma Pesquisa Exploratória. Educação Hoje: reflexões críticas [Internet]. 26 de fevereiro de 2020 [citado 21 de janeiro de 2024];7(5):32–45. Disponível em: https://revista.unitins.br/index.php/humanidadeseinovacao/article/view/2720
Oliveira MG de, Sousa CM de, Vargas CRM de, Oliveira DM de, Lima M da G, Gussi MA. Educação a distância como recurso para capacitação de Agentes Comunitários de Saúde para intervenções preventivas relacionadas ao álcool e outras drogas. Revista Eletrônica de Comunicação, Informação & Inovação em Saúde [Internet]. 29 de março de 2019 [citado 29 de janeiro de 2024];13(1). Disponível em: https://www.reciis.icict.fiocruz.br/index.php/reciis/article/view/1593
Mozzaquatro PM, Medina RD. Avaliação do Ambiente Virtual de Aprendizagem Moodle sob diferentes visões: aspectos a considerar. Revista Novas Tecnologias na Educação [Internet]. 30 de junho de 2008 [citado 29 de janeiro de 2024];6(1). Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/renote/article/view/14508
MOODLE. Moodle Docs 4.1 [Internet]. 2022 [citado 29 de janeiro de 2024]. Disponível em: https://docs.moodle.org/
Santos KF dos V, Juliana Rodrigues de Guizardi, Francini Lube Dutra, Evelyn de Britto. Desafios Relatados por Experiências pe Ensino p Distância na Educação Permanente em Saúde: Uma Revisão Integrativa. Em: GUIZARDI FL, DUTRA E de B, PASSOS MFD, organizadores. Em mar aberto: perspectivas e desafios para uso de tecnologias digitais na educação permanente da saúde [Internet]. Porto Alegre: Rede Unida; 2021. p. 73–113. Disponível em: https://editora.redeunida.org.br/project/em-mar-aberto-perspectivas-e-desafios-para-uso-de-tecnologias-digitais-na-educacao-permanente-da-saude/
Nielsen J. Usability Inspection Methods. Conference Companion on Human Factors in Computing Systems. Association for Computing Machinery; 1994. 413–414 p.
ISO - 11. International Organization for Standardization. interaction – Part 11: Usability: Definitions and Concepts (ISO 9241-11:2018) [Internet]. 2018 [citado 29 de janeiro de 2024]. Disponível em: https://infostore.saiglobal.com/preview/is/en/2018/i.s.eniso9241-11-2018.pdf?sku=1980667
BROOKE J. SUS: a retrospective. J Usability Stud. 2013;8(2).
Tenório JM, Cohrs FM, Sdepanian VL, Torres Pisa I, De H, Marin F. Desenvolvimento e Avaliação de um Protocolo Eletrônico para Atendimento e Monitoramento do Paciente com Doença Celíaca. Revista de Informática Teórica e Aplicada [Internet]. 20 de março de 2011 [citado 29 de janeiro de 2024];17(2):210–20. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/rita/article/view/12119
GARRETT JJ. The Elements of User Experience: User-Centered Design for the Web and Beyond. 2o ed. Pearson Education; 2011. 0–191 p.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Submission of a paper to Journal of Health Informatics is understood to imply that it is not being considered for publication elsewhere and that the author(s) permission to publish his/her (their) article(s) in this Journal implies the exclusive authorization of the publishers to deal with all issues concerning the copyright therein. Upon the submission of an article, authors will be asked to sign a Copyright Notice. Acceptance of the agreement will ensure the widest possible dissemination of information. An e-mail will be sent to the corresponding author confirming receipt of the manuscript and acceptance of the agreement.