Usability of a chatbot for people with hypertension and diabetes

Authors

  • Amanda Luiza Marinho Feitosa Universidade Federal do Ceará
  • Ivana Cristina de Holanda Cunha Barreto Fundação Oswaldo Cruz
  • Cláudia Alexandra da Cunha Pernencar Universidade Nova de Lisboa
  • Paulo Ricardo Nazario Viecili Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul
  • Fábio José Gomes de Sousa Instituto Federal do Ceará
  • Francisca Raquel de Vasconcelos Silveira Instituto Federal do Ceará
  • Roberto Ribeiro Maranhão Fundação Oswaldo Cruz
  • Mateus Mosca Viana Fundação Oswaldo Cruz
  • Kamila Maria Oliveira Sales Fundação Oswaldo Cruz
  • Luiz Odorico Monteiro de Andrade Fundação Oswaldo Cruz

DOI:

https://doi.org/10.59681/2175-4411.v16.iEspecial.2024.1292

Keywords:

Hypertension, Diabetes Mellitus, Primary Health Care, Digital Health

Abstract

This study aims to evaluate the usability of the Gissa Intelligent Bot capable of interacting with people with Systemic Arterial Hypertension (SAH) and Diabetes Mellitus (DM), through textual dialogues about self-care and the Primary Health Care Network. This was a cross-sectional, quantitative study, with a non-probabilistic sample, to evaluate the usability of this chatbot for people with SAH and DM in three municipalities. In total, 119 people were interviewed using a semi-structured questionnaire. 54.6% were female, 60.5% were between 40 and 60 years old, and 66.3% used the internet for more than 30 minutes a day. To measure usability by respondents, the System Usability Scale (SUS) was used, where the overall usability average was 72.3%, representing good usability of the chatbot. 77.0% of participants stated that they would like to use the chatbot frequently and 72.7% found the prototype easy to use.

Author Biographies

Amanda Luiza Marinho Feitosa, Universidade Federal do Ceará

Mestranda em Saúde da Família, Departamento de Saúde Coletiva, Universidade Federal do Ceará (UFC), Campus Sobral, Brasil.

Ivana Cristina de Holanda Cunha Barreto, Fundação Oswaldo Cruz

Doutora em Ciências, Fundação Oswaldo Cruz- Ceará (FIOCRUZ), Brasil.

Cláudia Alexandra da Cunha Pernencar, Universidade Nova de Lisboa

Doutora em Mídias Digitais, Universidade Nova de Lisboa (ICNova/ NOVA FCSH), Portugal.

Paulo Ricardo Nazario Viecili, Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul

Doutor em Medicina, Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul (UNIJUI), Brasil.

Fábio José Gomes de Sousa, Instituto Federal do Ceará

Mestre em Computação Aplicada, Instituto Federal do Ceará (IFCE), Campus Maracanaú-Ceará, Brasil.

Francisca Raquel de Vasconcelos Silveira, Instituto Federal do Ceará

Doutora em Informática Aplicada, Instituto Federal do Ceará (IFCE), Campus Tianguá, Brasil.

Roberto Ribeiro Maranhão, Fundação Oswaldo Cruz

Mestre em Saúde da Família pela Fundação Oswaldo Cruz- Ceará (FIOCRUZ), Brasil.

Mateus Mosca Viana, Fundação Oswaldo Cruz

 Doutor em Engenharia de Teleinformática, Fundação Oswaldo Cruz- Ceará (FIOCRUZ), Brasil.

Kamila Maria Oliveira Sales, Fundação Oswaldo Cruz

Doutora em Ciências Médicas, Fundação Oswaldo Cruz- Ceará (FIOCRUZ), Brasil.

Luiz Odorico Monteiro de Andrade, Fundação Oswaldo Cruz

Doutor em Saúde Coletiva, Faculdade de Medicina, Universidade Federal do Ceará (UFC),Campus Sobral, Brasil. Fundação Oswaldo Cruz- Ceará (FIOCRUZ), Brasil.

References

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Published

2024-11-19

How to Cite

Feitosa, A. L. M., Barreto, I. C. de H. C., Pernencar, C. A. da C., Viecili, P. R. N., de Sousa, F. J. G., Silveira, F. R. de V., … de Andrade, L. O. M. (2024). Usability of a chatbot for people with hypertension and diabetes. Journal of Health Informatics, 16(Especial). https://doi.org/10.59681/2175-4411.v16.iEspecial.2024.1292

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