Evaluation of digital health intelligence of healthcare workers

Authors

  • Gilberto Vieira Branco Rede Nacional de Ensino e Pesquisa
  • Luciano Rodrigo Lopes Universidade Federal de São Paulo
  • Cleber de Jesus Ferreira Junior Universidade Federal de São Paulo
  • Roberta Eduarda Grolli Universidade Federal de Santa Catarina
  • Roberto Silva Baptista Emphasys
  • Natalia Custodio Almeida Akamine Secretaria da Saúde do Estado de São Paulo
  • Isabelle Aguiar Prado Centro Universitário UNDB
  • Deysianne Costa das Chagas Universidade Federal do Maranhão
  • Angélica Baptista Silva Fundação Oswaldo Cru
  • Ivan Torres Pisa

DOI:

https://doi.org/10.59681/2175-4411.v16.iEspecial.2024.1380

Keywords:

Continuing Education, Digital Literacy, Health Personnel

Abstract

Objective: Develop a Health Digital Intelligence Test for the self-assessment of digital health intelligence among students and healthcare workers. Method: Cross-sectional descriptive study with a quantitative focus. Following an integrative literature review, Singapore model was adapted for Brazil. The stages involved expert evaluation, adjustments, and test application, followed by statistical and qualitative analysis of the results, discussion of strengths and weaknesses, and adjustments for the current beta version. Results: three applications were carried out with 552, 292 and 79 respondents, respectively. The digital synastry report presents global and specific percentages by profile, and strengths and weaknesses related to digital competencies. Conclusions: Digital health literacy can be measured. The CNPq project 445310/2023-5 will enable the specialization of the test for primary care, implement the complete digital intelligence model, propose a micro-certification model, and support a learning journey related to the digital competencies of healthcare workers.

Author Biographies

Gilberto Vieira Branco, Rede Nacional de Ensino e Pesquisa

Mestre em Ciências, Rede Nacional de Ensino e Pesquisa, Rio de Janeiro (RJ), Brasil.

Luciano Rodrigo Lopes, Universidade Federal de São Paulo

Doutor em Ciências, Universidade Federal de São Paulo, São Paulo (SP), Brasil.

Cleber de Jesus Ferreira Junior, Universidade Federal de São Paulo

Mestre em Ciências, Universidade Federal de São Paulo, Guarulhos (SP), Brasil.

Roberta Eduarda Grolli, Universidade Federal de Santa Catarina

Mestranda em Enfermagem, Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis (SC), Brasil.

Roberto Silva Baptista, Emphasys

Doutor em Gestão e Informática em Saúde, Emphasys, São Paulo (SP), Brasil. 

Natalia Custodio Almeida Akamine, Secretaria da Saúde do Estado de São Paulo

Mestre em Ciências, Secretaria da Saúde do Estado de São Paulo, São Paulo (SP), Brasil.

Isabelle Aguiar Prado, Centro Universitário UNDB

Doutora em Saúde Coletiva, Centro Universitário UNDB, São Luís (MA), Brasil

Deysianne Costa das Chagas, Universidade Federal do Maranhão

Doutora em Saúde Coletiva, Universidade Federal do Maranhão, São Luís (MA), Brasil.

Angélica Baptista Silva, Fundação Oswaldo Cru

Doutora em Saúde Coletiva, Fundação Oswaldo Cruz, Rio de Janeiro (RJ), Brasil.

Ivan Torres Pisa

Livre-docente em Informática em Saúde, Universidade Federal de São Paulo, São Paulo (SP), Brasil.

References

Brasil. Ministério da Educação. Política Nacional de Alfabetização (PNA). Decreto nº 9.765, de 11 de abril de 2019. Brasília: Ministério da Educação. 2019 [citado 14 de maio 2024]. Disponível em: https://alfabetizacao.mec.gov.br.

Pool C. A conversation with Paul Gilster. Educational Leadership. 2019:55(3), 6–11.

DQ Institute. Global standards [Internet]. 2019 [cited 2024 May 5]. Available from: https://www.dqinstitute.org/global-standards/.

DQ Institute. DQ Global Standards Report 2019 - Common Framework for Digital Literacy, Skills and Readiness. Singapura: DQ Institute [Internet]. 2019 [cited 2024 May 5]. Available from: https://www.dqinstitute.org/wp-content/uploads/2019/11/DQGlobalStandardsReport2019.pdf.

Organisation for Economic Co-operation and Development (OECD). Skills for 2030: Concept Note [Internet].2019 [cited 2024 May 14]. Available from: https://search.oecd.org/education/2030-project/teaching-and-learning/learning/skills/ Skills_for_2030_concept_note.pdf.

Brasil. Ministério da Saúde. Estratégia de Saúde Digital para o Brasil 2020-2028 [Internet]. Brasília: Ministério da Saúde. 2020 [citado 14 mai 2024]. Disponível em: https://bvsms.saude.gov.br/bvs/publicacoes/estrategia_saude_digital _Brasil.pdf.

Branco GV. Análise da literacia digital de estudantes e trabalhadores da área da saúde. 2022. 106f. Dissertação (Mestrado em Ciências, Área de Gestão e Informática em Saúde) - Universidade Federal de São Paulo, São Paulo, 2022. Disponível em: https://repositorio.unifesp.br/handle/11600/65819.

Cruz TPF, Silva AB, Lopes PRL, Pisa IT. Brazilian Digital Health Index (BDHI): avaliação da maturidade da saúde digital do Brasil. Journal of Health Informatics, 2022:14(Especial). Disponível em: https://jhi.sbis.org.br/index.php/jhi-sbis /article/view/978

Pisa IT, Tenório JM, Sousa FS, Guedes ACCM, Lopes PRL, Messina LA, Silva AB. Telehealth service maturity model for the Brazilian scenario (TMSMM.br). In SciELO Preprints. 2023. Disponível em: https://doi.org/10.1590/SciELOPreprints .6416.

Brasil. Ministério da Saúde. Secretaria de Gestão do Trabalho e da Educação na Saúde (SGTES). Política Nacional de Educação Permanente em Saúde (PNEPS). [Internet]. Brasília: Ministério da Saúde. 2004 [citado 14 mai 2024]. Disponível em: https://www.gov .br/saude/pt-br/composicao/sgtes/pneps.

Brasil. Ministério da Saúde. Política Nacional de Informação e Informática em Saúde (PNIIS). Portaria GM/MS Nº 1.768, de 30 de julho de 2021. [Internet]. Brasília: Ministério da Saúde. 2021 [citado em 14 mai 2024]. Disponível em: https://www.in.gov.br/en/web /dou/-/portaria-gm/ms-n-1.768-de-30-de-julho-de-2021-335472332.

Brasil. Ministério da Saúde. Departamento de Informática do SUS. Plano de Ação, Monitoramento e Avaliação (PAM&A) da Estratégia de Saúde Digital para o Brasil 2019 – 2023 [Internet]. Brasília: Ministério da Saúde. 2020 [citado 14 mai 2024]. Disponível em: https://www.gov.br/saude/pt-br/composicao/seidigi /publicacoes/pama-para-o-brasil-2019-2023.pdf.

Pelogi APS, Tenório JM, Pisa IT, Novoa CG. Especialização em Informática em Saúde UAB/UNIFESP: Relato de experiência. J Health Inform. 2022:14(Especial). Disponível em: https://jhi.sbis.org.br/index.php/jhi-sbis/article/view/976.

Lopes C, Pinto M. IL-HUMASS – Instrumento de Avaliação de Competências em Literacia da Informação: um Estudo de Adaptação à População Portuguesa (Parte I) [Internet]. Lisboa: Instituto Universitário. 2010. [citado 14 Maio 2024]. Disponível em: https://repositorio.ispa.pt/handle/10400.12/200.

University of Westminter. Skillslab [Internet]. London: 2017. [cited 2024 May 14]. Available from: https://bit.ly/455U8LO.

Microsoft. Discover digital literacy courses and resources [Internet]. [s.l.]. [citado mai 2024]. Disponível em: https://www.microsoft.com/pt-br/digital-literacy.

Morgan DL. Focus groups. Annu. Rev. Sociol. 1996;22:129-52.

Triola MF. Elementary Statistics. 13a ed. Boston: Pearson; 2018.

Hartigan JA, Wong MA. Algorithm AS 136: A k-means clustering algorithm. J R Stat Soc [Ser C Appl Stat]. 1979;28(1):100-8.

Likert R. A technique for the measurement of attitudes. Archives of Psychology. 1932; 22:5-55.

Brasil. Ministério da Saúde. Lei Nº 13.709, de 14 de agosto de 2018. Lei Geral de Proteção de Dados Pessoais (LGPD). Redação dada pela Lei Nº 13.853 de 2019. [Internet]. Brasília: Ministério da Saúde. 2019 [citado14 mai 2024]. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/Ato2019-2022/2019/Lei /L13853.htm.

Sinastria. Wikipédia, a enciclopédia livre [Internet]. [citado 14 mai2024]. Disponível em: https://pt.wikipedia.org/wiki/Sinastria.

Brasil. Ministério do Trabalho e Emprego. Classificação Brasileira de Ocupações (CBO). Portaria ministerial nº. 397, de 9 de outubro de 2002 [Internet]. Brasília: Ministério do Trabalho e Emprego. 2002 [citado 14 mai 2024]. Disponível em: https://www.mtecbo.gov.br /cbosite.

Branco GV, Lopes PRL, Pisa IT. Evolução da literacia digital e sua importância para os trabalhadores da área da saúde na era da inteligência digital. Revista de Saúde Digital e Tecnologias Educacionais. [Internet], 2020 [citado 14 mai 2024]:5(3):01-15. Disponível em: https://repositorio.ufc.br/bitstream/riufc/56007/1/2020_art_gvbranco.pdf.

Published

2024-11-19

How to Cite

Branco, G. V., Lopes, L. R., Ferreira Junior, C. de J., Grolli, R. E., Baptista, R. S., Akamine, N. C. A., … Pisa, I. T. (2024). Evaluation of digital health intelligence of healthcare workers. Journal of Health Informatics, 16(Especial). https://doi.org/10.59681/2175-4411.v16.iEspecial.2024.1380

Similar Articles

<< < 8 9 10 11 12 13 14 15 16 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.

Most read articles by the same author(s)

1 2 3 4 > >>