móvel educacional Content validation of the “Nursing Planning” module of an educational mobile application

Authors

DOI:

https://doi.org/10.59681/2175-4411.v17.2025.1482

Keywords:

Estudo de Validação, Terminologia Padronizada em Enfermagem, Cuidados de Enfermagem, Processo de enfermagem, Aplicativos Móveis, Tecnologia Educacional

Abstract

Objective: To validate the content of the “Nursing Planning” module of a mobile application designed for teaching the nursing process. Method: Methodological study conducted in two phases: content definition and content validation. The content included outcomes from the Nursing Outcomes Classification and interventions from the Nursing Interventions Classification, selected for NANDA International nursing diagnoses featured in the application. The Delphi technique was used, involving two rounds of evaluation and consensus. Descriptive statistics were used to analyze the data. Results: Nursing outcomes and interventions were validated for all diagnoses included in the application. Experts' evaluations led to the exclusion of some items, adjustments to others, and the inclusion of new interventions, ensuring the appropriateness and coherence of the content. Conclusion: The module’s validation ensured standardized language and content relevance for educational purposes, contributing to the development of a structured educational resource to support the clinical reasoning of nursing students and professionals.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Gabriela Tavares Boscarol, Universidade Federal de Minas Gerais

Mestre em Ciências da Saúde. Doutoranda no Programa de Pós-Graduação em Enfermagem da Universidade Federal de Minas Gerais – UFMG.

Patrícia de Oliveira Salgado, Universidade Federal de Viçosa

Professora Associada I do Departamento de Medicina e Enfermagem da Universidade Federal de Viçosa – UFV.

Meire Chucre Tannure, Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais

Professora Adjunta IV do Curso de Enfermagem da Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais campus Coração Eucarístico – PUC Minas.

Camila Santana Domingos, Universidade Federal de Viçosa

Doutora. Enfermeira técnica do Departamento de Medicina e Enfermagem da Universidade Federal de Viçosa – UFV.

Tamara Gonçalves Rezende Macieira, University of Florida College of Nursing

Professora Adjunta na Escola de Enfermagem da Universidade da Flórida – UF

Carla de Fatima Januario, Universidade Federal de Minas Gerais

Mestre em Ciências da Saúde. Doutoranda no Programa de Pós-Graduação em Enfermagem da Universidade Federal de Minas Gerais – UFMG.

Tânia Couto Machado Chianca, Universidade Federal de Minas Gerais

Professora Titular do Departamento de Enfermagem Básica da Universidade Federal de Minas Gerais – UFMG.

Published

2025-12-23

How to Cite

Tavares Boscarol, G., de Oliveira Salgado, P., Chucre Tannure, M., Santana Domingos, C., Gonçalves Rezende Macieira, T., de Fatima Januario, C., & Couto Machado Chianca, T. (2025). móvel educacional Content validation of the “Nursing Planning” module of an educational mobile application. Journal of Health Informatics, 17(1). https://doi.org/10.59681/2175-4411.v17.2025.1482

Issue

Section

Original Articles

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.