Digital Health Specialization: DATASUS and University partnership for national Needs

Authors

  • Renata Dutra Braga Universidade Federal de Goiás
  • Rejane Faria Ribeiro-Rotta
  • Ana Laura de Sene Amâncio Zara Universidade Federal de Goiás
  • Sheila Mara Pedrosa Universidade Estadual de Goiás
  • Juliana Pereira de Souza-Zinader de Souza-Zinader Universidade Federal de Goiás
  • Fábio Nogueira de Lucena
  • Taciana Novo Kudo Universidade Federal de Goiás
  • Rita Goreti Amaral Universidade Federal de Goiás
  • Cândido Vieira Borges Junior Universidade Federal de Goiás
  • Silvana de Lima Vieira dos Santos Universidade Federal de Goiás

DOI:

https://doi.org/10.59681/2175-4411.v16.iEspecial.2024.1351

Keywords:

eHealth Strategies, Education, Graduate, Health informatics

Abstract

Objective: To share a collaborative experience on building a pedagogical project to qualify human resources in Digital Health at specialization level (PPDH). Methods: The pedagogical project was built in three steps: 1. Multidisciplinary discussion; 2. Project building; and 3. Approval process and didactic material development. Results: The PPDH was organized into four learning paths (Health, Informatics, Management and Digital Health) and six thematic areas (Fundamentals; Health Records; Management and Economics; Standards, Services, and Interoperability; Innovations and Trends; Final course assignment), covering 28 microcourses distributed over 450 working hours. The PPDH and teaching material went through several validation stages. Conclusion: The PPDH building has strengthened the reference core of teaching-service-society partnership for Information and Communication Technology in Health in the central region of Brazil.

Author Biographies

Renata Dutra Braga, Universidade Federal de Goiás

Professor(a) Doutor(a), Instituto de Informática, Universidade Federal de Goiás, Goiânia (GO), Brasil.

Rejane Faria Ribeiro-Rotta

Professora Doutora, Programa de Pós-graduação em Odontologia, Faculdade de Odontologia, Universidade Federal de Goiás, Goiânia (GO), Brasil.

Ana Laura de Sene Amâncio Zara, Universidade Federal de Goiás

Professora Doutora, Programa de Pós-graduação em Assistência e Avaliação em Saúde, Faculdade de Farmácia, Universidade Federal de Goiás, Goiânia (GO), Brasil.

Sheila Mara Pedrosa, Universidade Estadual de Goiás

Professora Doutora, Instituto Acadêmico de Ciências da Saúde e Biológicas, Curso de Enfermagem, Universidade Estadual de Goiás, Ceres (GO), Brasil.

Juliana Pereira de Souza-Zinader de Souza-Zinader, Universidade Federal de Goiás

Professor(a) Doutor(a), Instituto de Informática, Universidade Federal de Goiás, Goiânia (GO), Brasil.

Fábio Nogueira de Lucena

Professor(a) Doutor(a), Instituto de Informática, Universidade Federal de Goiás, Goiânia (GO), Brasil.

Taciana Novo Kudo, Universidade Federal de Goiás

Professor(a) Doutor(a), Instituto de Informática, Universidade Federal de Goiás, Goiânia (GO), Brasil.

Rita Goreti Amaral, Universidade Federal de Goiás

Professora Doutora, Faculdade de Farmácia, Universidade Federal de Goiás, Goiânia (GO), Brasil.

Cândido Vieira Borges Junior, Universidade Federal de Goiás

Professor Doutor, Faculdade de Administração, Ciências Contábeis e Ciências Econômicas, Universidade Federal de Goiás, Goiânia (GO), Brasil.

Silvana de Lima Vieira dos Santos, Universidade Federal de Goiás

Professora Doutora, Faculdade de Enfermagem, Universidade Federal de Goiás, Goiânia (GO), Brasil.

References

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Published

2024-11-19

How to Cite

Braga, R. D., Ribeiro-Rotta, R. F., Zara, A. L. de S. A., Pedrosa, S. M., de Souza-Zinader, J. P. de S.-Z., de Lucena, F. N., … dos Santos, S. de L. V. (2024). Digital Health Specialization: DATASUS and University partnership for national Needs. Journal of Health Informatics, 16(Especial). https://doi.org/10.59681/2175-4411.v16.iEspecial.2024.1351

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